מחלת ריאות חסימתית כרונית

האם טיפול ארוך טווח עם חמצן משפר את ההישרדות של מטופלים עם COPD?

החוקרים לא הצליחו לזהות השפעה שלילית או חיובית על התמותה או על התקדמות המחלה של טיפול ארוך טווח עם חמצן בקרב מטופלים עם COPD שלא עמדו בקריטריונים לטיפול קבוע עם חמצן

16.11.2020, 15:09

טיפול ארוך טווח עם חמצן משפר את ההישרדות של מטופלים עם מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD - chronic obstructive pulmonary disease) ועם חוסר חמצן חמור בדם (היפוקסמיה) במהלך היום. עם זאת, לא ברור מהי היעילות של טיפול עם חמצן במצבים של חוסר חמצן בדם רק בלילה.

המחקר הנוכחי הוא מחקר אקראי, עם קבוצת אינבו וקבוצת ביקורת והסמיה כפולה בו השתתפו מטופלים עם COPD ודה-סטורציה עורקית לילית שלא עמדו בתנאים לטיפול ארוך טווח עם חמצן, והוא בחן האם מתן חמצן לילי לתקופה של 3-4 שנים מפחית את התמותה או ההחמרה במחלה באופן שיהפוך את אותם מטופלים להיות מתאימים לטיפול ארוך טווח עם חמצן.

במחקר נכללו מטופלים עם סטורציית חמצן נמוכה מ-90% למשך לפחות 30% מזמן מדידת החמצן בלילה. המשתתפים חולקו ביחס של 1:1 לקבוצה שקיבלה חמצן לילי ולקבוצה שקיבלה אוויר חדר באמצעות מכשיר דמה (אינבו). התוצא המרכזי שנבדק במחקר היה הרכב התמותה מכל סיבה או הצורך בטיפול ארוך טווח עם חמצן לפי הקריטריון של ה-NOTTי(Nocturnal Oxygen Therapy Trial) מבין המטופלים באוכלוסיית הכוונה-לטפל (Intention-to-treat).

החוקרים הפסיקו לגייס משתתפים למחקר בעקבות בעיות גיוס והשתתפות במחקר לאחר 243 מטופלים, מתוך 600 שהתכוונו לגייס, שעברו חלוקה אקראית לקבוצות מתוך 28 מרכזים רפואיים. לאחר שלוש שנים של מעקב, החוקרים מצאו כי 39.0% מהמשתתפים בקבוצה שקיבלה חמצן לילי (48 מתוך 123) ו-42.0% מהמשתתפים בקבוצת האינבו (50 מתוך 119) עמדו בקריטריונים של ה-NOTT לצורך בטיפול ארוך טווח עם חמצן או נפטרו (הבדל, -3.0 נקודות אחוז; רווח בר סמך 95%: -15.1-9.1).

החוקרים הסיקו כי תוצאות המחקר, שהיה ללא עוצמה מספקת, לא הראו כי טיפול עם חמצן לילי משפיע באופן חיובי או שלילי על ההישרדות או על התקדמות המחלה לצורך בטיפול ארוך טווח עם חמצן בקרב מטופלים עם COPD (המחקר מומן ע"י ה-Canadian Institutes of Health Research; INOX ClinicalTrials.gov number, NCT01044628).

מקור: 

Lacasse, Y. et al. (2020) NEJM 383.

נושאים קשורים:  מחלת ריאות חסימתית כרונית,  חוסר חמצן בדם,  חמצן לילי,  תמותה,  אינבו,  מחקרים
תגובות
17.12.2020, 11:23

האם אנו רופאי הריאות אמורים לא להמליץ על מתן חמצן ליילי?
על פי המאמר רין התוויה.