טרשת עורקים

האם methotrexate במינון נמוך יכול להפחית אירועים הקשורים בטרשת עורקים?

החוקרים ביצעו מחקר אקראי עם הסמייה כפולה שהשווה בין methotrexate לאינבו ובדק את היעילות בהפחתת האירועים הקרדיווסקולריים בקרב מטופלים עם תסמונת מטבולית או היסטוריה של אוטם לבבי

11.03.2019, 11:37
טרשת עורקים (צילום: אילוסטרציה)

דלקת קשורה באופן סיבתי להופעת טרשת עורקים (atherothrombosis). במחקר אקראי שבוצע קודם לכן נמצא כי טיפול עם canakinumab, נוגדן מונוקלוני המעכב דלקת באמצעות נטרול אינטרלוקין 1β , הוביל לירידה בשיעור האירועים הקרדיווסקולריים בהשוואה לאינבו. החוקרים רצו לבדוק האם גישה אלטרנטיבית לעיכוב הדלקת באמצעות מינון נמוך של methotrexate יכולה להניב תוצאות דומות.

החוקרים ביצעו מחקר אקראי עם הסמייה כפולה בו קבוצה אחת קיבלה methotrexate במינון נמוך (מינון מטרה של 15-20 מ"ג בשבוע) והקבוצה השנייה קיבלה אינבו. במחקר השתתפו 4,786 מטופלים שחוו אוטם לבבי בעבר או מטופלים עם תסמונת מטבולית. בנוסף, כל המשתתפים במחקר קיבלו 1 מ"ג של חומצה פולית כל יום.

נקודת הסיום הראשית בתחילת המחקר הייתה התרחשות של אוטם לבבי לא קטלני, שבץ לא קטלני או מוות מגורם קרדיווסקולרי. לקראת סיום המחקר, אך לפני חשיפת השיבוץ לקבוצות, החוקרים הוסיפו נקודת סיום ראשית נוספת שהייתה אשפוז בעקבות אנגינה לא יציבה שהובילה לצורך ברה- וסקולריזציה דחופה.

המחר הסתיים לאחר זמן מעקב עם חציון של 2.3 שנים. החוקרים מצאו ש-methotrexate לא הוביל לירידה באינטרלוקין 1β, אינטרלוקין 6 או ב-CRP, בהשוואה לאינבו. בנוסף, נקודת הסיום הראשית הסופית התרחשה בקרב 201 מטופלים מקבוצת ה-methotrexate ובקרב 207 מטופלים מקבוצת האינבו (שיעור ההיארעות 4.13 בהשוואה ל-4.31 ל-100 שנות אדם; יחס הסיכונים: 0.96; רווח בר סמך 95%: 0.79-1.16).

נקודת הסיום הראשית המקורית התרחשה בקרב 170 מטופלים מקבוצת ה-methotrexate ובקרב 167 מקבוצת האינבו (שיעור ההיארעות 3.46 בהשוואה ל-3.43 ל-100 שנות אדם; יחס הסיכונים: 1.01; רווח בר סמך 95%: 0.82-1.25).

החוקרים מצאו גם כי טיפול עם methotrexate היה קשור לעליה באנזימי כבד, ירידה בספירת תאי הדם הלבנים וברמות ההמטוקריט והיארעות גבוהה יותר של סרטן עור שאינו בתאים בזאליים בהשוואה לאינבו.

המסקנות שעלו מן המחקר היו כי בקרב מטופלים עם טרשת עורקים יציבה, שימוש במינון נמוך של methotrexate לא הוביל לירידה באינטרלוקין 1β, אינטרלוקין 6 או ב-CRP ולא גרם להפחתת האירועים הקרדיווסקולריים בהשוואה לאינבו.

מקור: 

Ridker, P.M. et al. (2019) The New England Journal of Medicine 380.

נושאים קשורים:  טרשת עורקים,  methotrexate,  אנגינה לא יציבה,  אירועים קרדיווסקולריים,  שבץ,  אוטם לבבי,  מחקרים
תגובות